/

Mε το βλέμμα στην ΤΙΓΡΗ/Tyger του S.F. Said

Μια τίγρη, ένα παιδί και η μνήμη που αρνείται να σβήσει

1 min read

Μια τίγρη σε ένα θηριοτροφείο, ένα παιδί από το γκέτο, και η μνήμη που αρνείται να σβήσει. Το Tyger του S.F. Said δεν είναι αλληγορία για να ξεχάσεις, αλλά για να θυμάσαι.


Μια πολιτικοκοινωνική και λογοτεχνική ανάγνωση του Tyger του S.F. Said

Ο S.F. Said(μεράφ.Βάσια Τζανακάρη, εκδόσεις Παπαδόπουλος) δεν έγραψε απλώς ένα παιδικό βιβλίο φαντασίας. Έγραψε μια παραβολή, μια αλληγορία της μνήμης, της βίας και της ελπίδας. Τοποθετημένη σε ένα εναλλακτικό Λονδίνο — που δεν απέχει πολύ από τις τωρινές μεγαλουπόλεις — η ιστορία ανασύρει ζητήματα ταυτότητας, καταγωγής και αντοχής. Ένας συγγραφέας με ρίζες στον Λίβανο και ζωή στο Ηνωμένο Βασίλειο, φέρνει μέσα από το έργο του την εμπειρία του να ζεις «στο περιθώριο της ιστορίας» — και να παλεύεις να βρεις τη φωνή σου.


Η τίγρη ως σύμβολο και η σχέση με τον Άνταμ

Η τίγρη του Tyger δεν εισβάλλει με βρυχηθμό. Εμφανίζεται μέσα από το σκοτάδι ενός θηριοτροφείου, ήσυχη, τραυματισμένη, σχεδόν ξεχασμένη. Ο Άνταμ, ένα παιδί μουσουλμανικής καταγωγής, την προσεγγίζει με τρόπο που δεν είναι ηρωικός αλλά ανθρώπινος:

«Η τίγρη ήταν ξαπλωμένη ακίνητη. Τα μάτια της κλειστά. Τα πόδια της μαζεμένα κάτω από το σώμα της.» (σελ. 222)

Δεν την κοιτά με τρόμο ή περιέργεια. Την ακουμπά. Την αναγνωρίζει. Το άγγιγμά του δεν είναι κατάκτηση — είναι φροντίδα. Και μέσα σε αυτή τη σιωπή, το πολιτικό σχόλιο του Said γίνεται σχεδόν προσευχή.


Η κοινωνικοπολιτική διάσταση του Λονδίνου στο Tyger

Το κοινωνικό πλαίσιο είναι ρητό. Η Ζέντι «είναι από το Γκέτο». Ο Άνταμ ξέρει πώς να περνά από τους ελέγχους χωρίς να προκαλεί. Στην άλλη πλευρά της πόλης, ο Άνταμ παρατηρεί τις διαφορές: καθαριότητα, ευρυχωρία, εύκολη πρόσβαση στην εκπαίδευση. Από την πλευρά του γκέτο, η καθημερινότητα είναι συνώνυμη με τη λάσπη, την αναμονή, τη στέρηση. Η σύγκριση δεν είναι απλώς χωροταξική· είναι ταξική και πολιτική.

Ο κόσμος του Tyger είναι διαχωρισμένος όχι μόνο ταξικά, αλλά ρατσιστικά. Το Λονδίνο του Said δεν είναι μακρινό. Εδώ, η καταπίεση δεν είναι υπόρρητη. Είναι θεσμική, νόμιμη, ορατή.


Η φιλία ως αντίσταση και η συμβολή της Ζέντι

Ανάμεσα σε αυτόν τον κόσμο της κανονικοποιημένης βίας, η σχέση του Άνταμ με τη Ζέντι λειτουργεί σαν δίπολο φροντίδας και αντίστασης. Η Ζέντι δεν είναι δευτερεύων χαρακτήρας: φέρει το δικό της παρελθόν, τις δικές της πληγές, και μπαίνει στην ιστορία με αποφασιστικότητα. Εκείνη είναι που του δίνει το κουράγιο να σταθεί, όχι με όπλο, αλλά με βλέμμα.


Η εικονογράφηση ως συμπρωταγωνιστής

Η συμβολή της εικονογράφησης του Dave McKean σε όλο αυτό είναι καθοριστική. Οι σκοτεινές αποχρώσεις, τα παραμορφωμένα πρόσωπα και η μουντή γραφή χτίζουν έναν κόσμο ονειρικό και ταυτόχρονα βάναυσο. Η τίγρη του δεν είναι «χαριτωμένη». Είναι ιερή, επικίνδυνη, θλιμμένη και επιβλητική. Μια μορφή σχεδόν τοτέμ.


Μνήμη, μυρωδιά και αποχαιρετισμός

Κι όμως, μέσα σε αυτόν τον κόσμο, η μνήμη δεν σβήνει. Σε μια από τις τελευταίες σκηνές του βιβλίου, ο Άνταμ αναγνωρίζει την τίγρη από τη μυρωδιά της:

«Η μυρωδιά ήταν έντονη. Κάτι γλυκό. Κάτι διαπεραστικό. Κάτι άγριο.» (σελ. 221)

Η τίγρη δεν είναι απλώς πλάσμα της φαντασίας. Είναι το απωθημένο, το άγριο που επιβίωσε, το αρχέτυπο της ελευθερίας που κανείς δεν κατάφερε να εξημερώσει. Μπορεί να τραυματίστηκε, αλλά δεν ξεχάστηκε.

Κι αυτή είναι η τελευταία της παράκληση:

«Υποσχεθείτε ότι δεν θα ξεχάσετε ποτέ τα όνειρά σας. Μην ξεχάσετε ποτέ εμένα.» (σελ. 260)

Η τίγρη δεν ζητά εκδίκηση. Ζητά μνήμη. Να μην ξεχαστεί η δυνατότητα του φωτός. Ο Άνταμ δεν είναι σωτήρας. Είναι μάρτυρας. Φορέας της εμπειρίας του περιθωρίου, που ξαφνικά καλείται να προστατεύσει το άγριο, το ευάλωτο, το ιερό.



Μεταμόρφωση, όχι  τερματισμός

Το τέλος του Tyger δεν προσφέρει ένα συμβατικό λύτρωμα, αλλά μια ποιητική υπέρβαση. Οι τελευταίες σελίδες δεν μιλούν για νίκη ή ήττα, αλλά για φως. Η τίγρη γίνεται χρυσή κλωστή, καθοδηγητική ουρά, σπίθα που περνά μέσα από τον «ποταμό του φωτός». Δεν είναι μια σωματική διάσωση· είναι μια ψυχική αφύπνιση.

«Μαζί, πλάι πλάι – πέρα από κάθε σύνορο.»

Ο αναγνώστης κατανοεί πως η τίγρη δεν ήταν απλώς ζώο ή σύμβολο. Ήταν η αντίσταση, η συνείδηση, η ίδια η μνήμη που δεν εξημερώνεται. Το τέλος γίνεται γέφυρα, πέρασμα, ένα όραμα συμπαντικής ενότητας. Κι εκεί, στην απλότητα του φευγαλέου, Tyger μας αφήνει με την πιο ειλικρινή υπόσχεση:

Ότι όσο θυμόμαστε, υπάρχει ελπίδα.

 

@vsgourelli

Vicky Sgourelli Author /Publisher at Books with Shoes Publications and Unspotted magazine, EFL/SEN Teacher and Head Director of studies and founder of L.O.V.E (Learn Only Via Empathy) private Language school.